expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

piątek, 30 listopada 2012

Pierogi z czerwoną soczewicą i pieczarkami


Lepienie pierogów to strasznie czasochłonne zajęcie. Moja Teściowa zawsze powtarza, że to pół dnia roboty i 5 minut jedzenia. Faktycznie dużo z nimi zachodu, jednak nie ma bez nich Świąt.
W tym roku postawiłam na "nowoczesność" i świadomie zrezygnowałam z tradycyjnych pierogów z kapustą i grzybami czy też samymi grzybami. Inspiracją do zrobienia innego farszu była spontaniczna wycieczka do Torunia w pewien letni, słoneczny dzień. W najsłynniejszej w tym mieście pierogarni dane mi było spróbować kilku rodzajów przepysznych pierogów. 
Teraz, w domowym zaciszu, przygotowałam coś innego niż to, do czego przez lata przyzwyczaiły nas nasze mamy. Nadzienie bardzo proste i smaczne, doskonałe na wigilijną kolację.


Pierogi z czerwoną soczewicą i pieczarkami

 Składniki na ciasto:
  • 1/2 szklanki mąki + do wyrobienia ciasta
  • 1 szklanka wody
  • sól
  • 2 żółtka
Pół szklanki mąki mieszamy w garnku z zimną wodą i odrobiną soli. Wszystko razem należy zagotować, aż powstanie kleista masa. Po przestygnięciu dodajemy do niej żółtka i mąkę. Mąki ma być tyle, by ciasto było sprężyste, ale nie klejące.
Z ciasta odrywamy małe kawałki, wałkujemy i za pomocą np. szklanki wykrawamy kola. Napełniamy je farszem i sklejamy brzegi.
Ciasta nie można wałkować zbyt cienko, bo nie będzie się dobrze zlepiać na brzegach.

Składniki na farsz:
  • 300 g pieczarek
  • 1 szklanka soczewicy czerwonej
  • 1 cebula
  • 3 łyżki oleju Kujawskiego tłoczonego na zimno
  • 1 ząbek czosnku
  • 1 łyżka natki pietruszki

Soczewicę zalewamy wodą - około 2 cm nad jej powierzchnią, doprawiamy solą i gotujemy, aż będzie miękka. Jeśli w czasie gotowania płyn się nie wchłonął do końca, soczewicę należy dokładnie odsączyć.
Na rozgrzanym oleju podsmażamy drobno pokrojone pieczarki, a gdy odparuje z nich cała wilgoć - dodajemy posiekaną cebulkę i czosnek. Podsmażamy, aż cebulka się zeszkli. Mieszamy grzyby z soczewicą. Doprawiamy ewentualnie solą i pieprzem, dodajemy natkę pietruszki.
Gotowym farszem napełniamy ciasto formując pierogi.
Gotowe pierogi gotujemy w osolonym wrzątku. Podajemy z podsmażoną cebulką.

 Składniki na około 50 sztuk/ 6 osób
Czas całkowity około 2 godziny.

8 komentarzy:

morrigan23 pisze...

Piękne pierogi :)) Nominowałam Cię do Liebster Bloga, zapraszam do siebie po szczegóły.

Katka pisze...

O raju jakie to musi być pyszne,jeszcze nie jadłam z soczewica pierogów muszę koniecznie zrobić,namówiłaś mnie:)

kimek smak-indii.pl pisze...

To jest na pewno smaczne. Spróbuję z przyjemnością.

Unknown pisze...

Lubię soczewicę i lubię pierogi więc dla mnie pychota!

Majana pisze...

Świetne te pierożki. Zupełnie inne i z pewnością smaczne.
Do tej Pierogarni chciałam iść będąc w Toruniu,ale niestety było tyle ludzi, oczekiwanie było długie, a my głodni...
pozdrawiam:)

karolka pisze...

Morrigan23 dziekuje za nominacje :-)

Katka koniecznie

Majanko mi udalo sie odwiedzic Pierogarnie jeszcze zanim nadeszla fala turystow. W dobra godzine tam poszlam. Polecam, bo pierogi sa przepyszne.

pozdrawiam

Anonimowy pisze...

czy można użyć mąki żytniej?
'

karolka pisze...

mysle, ze ze spokojem mozna