expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

sobota, 15 grudnia 2012

Mini tarty makowe

 

Gdy mieszkałam we Francji, często na stoiskach cukierniczych w marketach można było kupić polskie ciasto. Wybór był raczej ograniczony, jednak zawsze wśród nich był makowiec. Daleki od ideału, z niewielką ilością masy makowej, często ze zbyt zbitym ciastem. Mimo to smakował bardzo swojsko, przypominał dom. Nic więc dziwnego, że w wielu polskich domach nie ma Świąt bez właśnie wspomnianego makowca.
Moja Mama piecze tradycyjne makowce drożdżowe, zwinięte w piękną roladę. Przyznam, że ja najbardziej lubię z nich wyjadać mak, samo ciasto nie jest dla mnie atrakcyjne. Może właśnie dlatego postanowiłam odejść od tradycyjnej rolady makowej na rzecz małych tart, wypełnionych pyszną masą makową.



Mini tarty makowe

Składniki na ciasto:
  • 250 g mąki pszennej
  • 100 g masła
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • szczypta soli
  • 4-5 łyżek wody
  • 1 czubata łyżka cukru

Składniki na masę makową:
  • 400 g gotowej masy makowej (mała puszka)
  • 2 jajka (żółtka i białka osobno)
  • 1/4 szklanki cukru
  • 50 g masła

Składniki na kruszonkę:
  • 1/2 szklanki mąki
  • 1/4 szklanki cukru
  • 1/4 kostki margaryny Palma z Kruszwicy
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej
  • 1 opakowanie cukru waniliowego

Wykonanie:
Najpierw robimy ciasto: mąkę mieszamy z proszkiem do pieczenia, cukrem i szczyptą soli. Do mąki dodajemy płatki masła oraz wodę i zagniatamy na jednolite ciasto. Odstawiamy do lodówki na 30 minut. Po tym czasie wałkujemy je - najlepiej zrobić to między dwoma kawałkami folii spożywczej. Następnie wykładamy na 4 małe foremki do tart lub jedną dużą formę (26-28 cm), nasmarowane tłuszczem.
Masę makową przygotowujemy za pomocą miksera - ubijamy do białości żółtka z cukrem. Dodajemy mak i miękkie masło, dalej ubijamy. Na koniec ubijamy białka na sztywną pianę i delikatnie łączymy z masą makową. Napełniamy nią foremki wyłożone ciastem.
Zagniatamy wszystkie składniki na kruszonkę razem i gotową posypujemy tarty.
Pieczemy je w piekarniku nagrzanym do 180 stopni C przez 40 minut. Gdyby kruszonka zbyt mocno się rumieniła nakrywamy foremki folią aluminiową. Po upieczeniu tarty muszą się wystudzić w foremkach. Będą sprawiały wrażenie niedopieczonej masy makowej, ale tak ma być - masa nie będzie zbita.

Porcje: 4 małe tarty lub 1 duża, czyli 4 osoby
Czas: 80 minut (przygotowanie około 40 minut, pieczenie 40 minut).

6 komentarzy:

Inka pisze...

Bardzo fajna propozycja na "inny" makowiec :)

Majana pisze...

Małe smaczne cudeńka. Bardzo ładne są te tarty Karolko.
Pozdrawiam Cię:)

Anonimowy pisze...

Bardzo fajny pomysl. Mam puszeczke maku, akurat sie przyda, a za tym tradycyjnym suchym ciastem makowym ja tez nie przepadam.
Czy widzialas tlumaczenie przepisu na jezyk francuski? Wychodzi, ze proponujesz opium :)
pozdrawiam - Goska

karolka pisze...

Gosiu nie sprawdzalam tlumaczenia na francuski, ale troche sie zdziwilam. Mam nadzieje, ze nikt nie bedzie mnie za to scigal ;-)

pozdrawiam

Maja pisze...

Ale fajne, nawet nie wiedziałam, że można tak ciasteczka zrobić, dzieki za przepis!

karolka pisze...

Dziękuję za komentarz. Gdyby czas pozwolił to byłoby więcej wpisów i mam nadzieję, fajnych pomysłów.
pozdrawiam