expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

niedziela, 9 grudnia 2012

Salatka śledziowa

 
Chyba prawie każda pani domu ma swoją ulubioną, sprawdzoną sałatkę śledziową, którą serwuje na Święta Bożego Narodzenia. Mam wrażenie, że każda publikacja z przepisami świątecznymi zawiera choć jeden przepis tego typu. Nic w tym dziwnego, skoro śledzie to polska ryba. 
Pamiętam, że w moim rodzinnym domu, gdy byłam jeszcze dzieckiem, rodzice bardzo często je kupowali. Po latach to się zmieniło, wszak na rynku są dostępne inne, smaczne ryby. Ale gdy chodzi o sałatki, to śledź nadal wiedzie prym. 
W takim układzie nie może i u mnie zabraknąć przepisu na sprawdzoną sałatkę śledziową. Wydaje mi się, że przepis jest stary jak świat, to znaczy ja pamiętam go jeszcze z czasów szkolnych. Moja Mama przygotowywała tę sałatkę na prawie każde Święta. Dziś ja serwuję ją swoim gościom nawet bez okazji. Jest prosta, ale bardzo smaczna i dlatego gorąco ją polecam.



Tradycyjna sałatka śledziowa

Składniki: 
  • 6 filetów śledziowych matjas (500g)
  • 4 łyżki oleju Kujawskiego tłoczonego na zimno
  • kilka kropli octu
  • ogórek kiszony*
  • jabłko*
  • cebula*


* ilość tych składników uzależniona jest od upodobań

Wykonanie:
Jeśli filety śledziowe są zbyt słone należy je namoczyć w wodzie przez godzinę, a potem osuszyć. W przeciwnym wypadku rezygnujemy z tej czynności.
Następnie śledzie kroimy na kawałeczki (około 3-4cm).
Ogórki kroimy w plasterki, cebulę w piórka, jabłko obieramy, kroimy na ćwiartki i usuwamy gniazda nasienne, po czym kroimy w plasterki.
Wszystkie składniki układamy warstwami w słoiku. Zaczynamy od śledzi, następnie kładziemy ogórki, jabłka, cebulę. Czynność tę powtarzamy do wyczerpania wszystkich składników. W połowie słoika na warstwę cebuli wlewamy 2 łyżki oleju Kujawskiego. Kolejne 2 łyżki oleju Kujawskiego oraz odrobinę octu wlewamy na sam koniec, gdy napełnimy już cały słoik.
Sałatkę odstawiamy na 2-3 dni w zakręconym słoiku, by smaki się wymieszały.

Dla 4 osób
Czas przygotowania 20 minut (ewentualny czas moczenia ryby 1 godzina).



5 komentarzy:

Paulina K. pisze...

Kolega zawsze robi na Wigilię i jest pyszna, muszę też się pokusić o jej wykonanie ;)

Tadeo pisze...

Uwielbiam wszelkie sałatki z dodatkiem śledzi. Ale z takim przepisem się jeszcze nie spotkałem a zapowiada się smacznie

Majana pisze...

Bardzo lubię wszelkie śledziowe propozycje. Twoja również bardzo mi się podoba :)

Gosia pisze...

Pyszny sposób na śledzika, ja wczoraj testowałam przepis na śledzia w pieczonych burakach(kuchnia lidla), wyszedł równie pysznie:)

karolka pisze...

Wszystkim z czystym sercem moga ta salatke polecic. Prosta i smaczna.

pozdrawiam