expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

środa, 11 grudnia 2013

Rolada czekoladowa


Tik-tak, tik-tak... mam wrażenie że zegar zwariował i odlicza czas szybciej niż powinien. Wyścigu z nim nie jestem w stanie wygrać. Ciągle mam coś do zrobienia i ciągle coś zostaje odłożone na później. I tak chyba zastaną mnie Święta. Najbardziej mi żal, że nie mogę zrealizować wszystkich zachcianek kulinarnych, bo teraz przed Świętami w mojej głowie sporo pomysłów pozostaje niezrealizowanych.
Cały czas obmyślam też świąteczne menu, szczególnie jego słodką cześć.
Ostatnio do przetestowania zapodałam rodzinie pyszną roladę z kremem czekoladowym. Wyłamałam się i nie upiekłam nic z bakaliami, ani z korzennymi przyprawami. Czekolada dobra jest przecież na każdą okazje, pasuje też i na te Święta. Kto ma podobne do mnie odczucia tego już teraz zapraszam do przetestowania prostej i szybkiej w wykonaniu rolady czekoladowej. Gwarantuje, że jest przepyszna, w końcu to czekolada więc nie może być inaczej.


Rolada czekoladowa z delikatnym musem.

Składniki na ciasto:
  • 4 jajka
  • 50 g mąki tortowej
  • 50 g mąki ziemniaczanej
  • 100 g cukru
  • 2 łyżki gorzkiego kakao
  • szczypta soli

wykonanie:
Oddzielamy żółtka od białek.
Białka ubijamy na sztywną piane ze szczyptą soli.
Żółtka wraz z cukrem ubijamy mikserem do białości. Dodajemy przesiane mąki i kakao. Nadal ubijamy.
Na koniec dodajemy ubite białka i delikatnie mieszamy by połączyć składniki.

Na blaszce z piekarnika rozkładamy papier do pieczenia i wylewamy całą masę. Wyrównujemy. Pieczemy przez 10 minut w temperaturze 180°C.
Po upieczeniu jeszcze cieple ciasto odwracamy "do góry nogami" na lekko zwilżony ręcznik od naczyń. Ściągamy z ciasta papier do pieczenia i zwijamy ciasto wraz z ręcznikiem w roladę. Odstawiamy do całkowitego wystygnięcia.

składniki na krem:
  • 200 g gorzkiej czekolady
  • 330 ml śmietany kremówki (30%)
  • 1 łyżka cukru pudru - opcjonalnie

wykonanie:
Z czekolady i 130 ml kremówki robimy ganache. Polega to na roztopieniu czekolady wraz ze śmietaną w kąpieli wodnej. Masę cały czas mieszamy. Śmietana będzie się podgrzewać, a czekolada topić, w ten sposób masa będzie robić się coraz gęstsza. Gotową masę odstawiamy do całkowitego wystudzenia.
Pozostałą śmietanę (200 ml) ubijamy mikserem. Możemy dodać cukier puder. Gotową bitą śmietanę dodajemy do ganache.

Zimny biszkopt odwijamy z ręcznika. Robimy to delikatnie by nie uszkodzić ciasta. Na rozwiniętym biszkopcie rozprowadzamy 2/3 masy czekoladowej, zostawiamy około 2 cm marginesu na  końcu biszkoptu. Gdy będziemy zwijać roladę masa czekoladowa się nieco przesunie..Odcinamy końcówki by roladzie nadać ładnego wyglądu. Resztą masy czekoladowej smarujemy roladę po bokach i na górze. Możemy ozdobić roladę wiórkami czekolady lub porobić wzorki widelcem.

Roladę przechowujemy w lodówce aż do chwili podania.

8 komentarzy:

Natalie pisze...

Ale delikatnie wygląda !

gin pisze...

Wygląda wspaniale, nie sposób się jej oprzeć(wiadomo, czekolada...) :)

Majana pisze...

Jaka ona ładna, delikatna.
Pozdrowienia:)

Emma pisze...

ależ się prezentuje, delikatnie, jak chmurka

EcoVitalRewolucjeNaTalerzu pisze...

Nie piekłam jeszcze takiej rolady :). Nie mogę się napatrzeć :)

ella kropka com pisze...

zjadłabym Karolciu, ale jakoś nie mam czasu teraz na wypieki, pozdrawiam serdecznie Poznań
Ella

GlamtasticGirl pisze...

szarpałabym... :D

KucharzyTrzech pisze...

o matko, aż się pośliniłam :)